Miten vakava tietomurto vaikuttaisi teidän organisaationne toimintaan?

Onko mikä tahansa julkisuus sittenkään hyvästä? Jokainen meistä on törmännyt uutisiin, joissa käsitellään vakavia tietoturvahyökkäyksiä. Järjestelmien haavoittuvuudet saattavat koitua kymmenien tuhansien ihmisten henkilökohtaisten tietojen kohtaloksi. Inhimillisen kärsimyksen sijaan tietomurron kohteena voi olla myös yrityksen tarkimmin varjellut salaisuudet, joiden päätyminen vääriin käsiin saattaa pudottaa isonkin firman polvilleen.

Keskustelen päivittäin asiakkaiden kanssa tietoturvasta. Moni toteaa sen olevan kunnossa, kun ”meillä on palomuuri ja työasemissa virustorjunta.” Valitettavasti hämmästyttävän monessa hyökkäyksessä on osattu kiertää tuo palomuuri hyödyntämällä asiakkaan luottamusta ja nykyteknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Verkossa kun on monia muitakin laitteita kuin työasemia.

Case-esimerkki: Asiakkaan käytössä on hieman vanhempi monitoimitulostin, joka mahdollistaa skannaukset  ja tulostukset erilaisten järjestelmien välillä. Huoltoteknikon näköinen mies asentaa laitteen takana olevaan USB-porttiin pienen dongelin. Pahimmassa tapauksessa hyökkääjillä on tästä eteenpäin avoimet ovet hämmästyttävän laajasti organisaation tietoihin. Kun tähän kohdennetaan vielä sähköpostitilin kaappaaminen ja sopivan haittaohjelman hyödyntäminen ollaan todellisissa ongelmissa.

Onhan teidän tulostus- ja monitoimilaitteenne ajan tasalla? Myös tietoturvan osalta?

Jos yhtään epäilet asiaa, niin anna meidän auttaa.